Jul 27, 2011

triffle for d 1st time . hoho~

pagi nih aku semangat bgn awal even keje ptg sbb ta saba2 nk buat dessert nih . tapi tadela awal mane pun kan . kul 9 jek . consider awal sbb aku slalo bgn kul 10 if keje ptg . hoho ;)

care masak dye bukan susa mane pun . mmg take time sikit tapi sementara tu bole buat keje laen . so , tadela terase sgt kn ?

bahan2 yg korg perlukan jaz ;
  1. kek swiss roll [ikut le korg nk perase ape , brand ape , janji swiss roll]
  2. tepung kastard 2-3sdb **aku gune bird custard punye brand .
  3. gula 2-3sdb
  4. susu sejat 3cawan **aku gune 2 cawan je sbb 2cawan=1 tin . brand ideal . so , dlm kes nih pandai2 le korg ejas gula n tpg kastard tu sbb da lari sukatan kan .
  5. koktel buah2an . **bole ganti ngn buah2an lain o jaz nata de coco je . ;)
  6. jeli . [aku gune nona perasa soberi]

STEP 1 :
kek swiss roll tu korg potong la ikut suke tebal korg nk . tapi jgnla tebal sgt . susun rapat2 dlm bekas nk buat triffle tu . aku sajeskan letak dlm bekas lutsinar baru nmpk A . haha~

STEP 2 :
air manisan koktel / nata de coco tu korg tuang kat atas swiss roll td sikit2 . kasik swiss roll tu lembap2 gitu ngn air manisan tu . paham ? hihi

STEP 3 :
susu sejat + gula + tpg kastard kacau atas api hingga kekuningan , pekat n likat . bole x ? oke . tu tipu . sbb tula tepung kastard aku jadi bketul , n sempat hangit . dang~

nih yg btol . mak aku kate tpg kastard tu bancuh asing ngn susu sejat tu dulu bagi dye larut ngn susu sejat tu . krenye masukkan susu sejat tu dalam 3-4sdb as a liquid utk tepung kastard tu then ble da larut bru campurkan ngn susu sejat n panaskan atas api perlahan smp kekuningan , pekat . :)

STEP 4 :
kastard td tuang atas swiss roll tu . kire layer la pas swiss roll . then korg letak la buah2an koktel / buah2an selera korg tu . kalo gune koktel , pastikan buah2 tu da dtoskan dari manisan dye oke ? then bia la lam setengah jam ke o smp kastard tu beku sikit ye :)

STEP 5 :
kalo kastard tu da agak keras , korg bole la masakkan jeli tu . care masak jeli nona tu ad belakang kotak . da siap masak , tuang atas lapisan kastard td slow2 ye . jgn smp pecah kastard tu nty kale ta cantik .

then , tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa siap da ! :D

nih swiss roll yg aku gune . kecik2 . perasa coklat deh :D


koktel buah2an cap ayam brands


selepas diletakkan kastard n koktel


last sekali jeli soberi . hoho

oke nih sbnanye 1st time buat n bole dkire percubaan la kan . 2nd time aku ingat nk change buah2an segar plak la . desert yg sgt senang dbuat n sedap :)

td hantar kat mak ,
respon mak 'sedap , ckit sgt bg pun'
respon inche hb 'sdp syg , 5star'
alhamdulillah~ :D